Paks rövidesen benyújtja a Protheus Projektet Brüsszelben. Már az utolsó kiegészítések kerülnek a pályázati dokumentációba, amelynek megalapozására tanulmány készült.

Dr. Sztruhár Sándor, a Protheus Zrt. ügyvezetője emlékeztetett, tavaly májusban döntött a képviselő-testület arról, hogy elindít egy innovatív, komplex, a villamos közlekedésre épülő térségi mobilitási programot. Meghatározták a célt, és hozzárendelték az előkészületekhez szükséges 30 millió forintot. Az ELENA nevű uniós programban szeretnének forrást nyerni a finanszírozáshoz. A szeptemberben benyújtandó dokumentációt az Európai Bizottság és az Európai Fejlesztési Bank is vizsgálja majd. Ez nem egy szokványos pályázati program, az elvárások magasak, így kevés a jelentkező, s még kevesebb a már megvalósult projekt. Az EB-vel már egy éve megismertették az alapokat, döntés a végleges dokumentáció értékelése alapján születik. Dr. Sztruhár Sándor a szigorú eljárásrend ellenére optimista, hisz az elképzeléseikben, mert az olyan elemekre épül, amelyek a jövőnek szólnak, a fenntartható életet, a tisztább környezetet szolgálják.

A mintegy 3 milliárd forintos program célja, hogy egy önfenntartó, jó esetben profitot termelő rendszert alakítsanak ki, de mivel egy gyerekcipőben járó technológiáról van szó, a beszerzések nagyon sok pénzt emésztenek fel. Ma még egy elektromos autóbusz többszörösébe kerül, mint egy dízel, de később, ha ráállnak a cégek a sorozatgyártásra, olcsóbb lehet minden elem. A Protheus keretében 39 darab járművet terveznek vásárolni, ebből 20 autóbusz, a többi személyautó, hulladékgyűjtő, pickup. Utóbbiakat hulladékszállításban, egyéb közszolgáltatásban, szociális ellátásban használnák. A mintaprogramban a teljes infrastruktúra kiépítése szerepel töltőállomásokkal, szervizbázissal. Szükség lesz egy modern elszámolási módokat támogató irányítástechnikai rendszerre, amelyen keresztül pénzkímélő módszerekkel lehet majd fizetni. Ehhez modern adatgyűjtő rendszert kell használni, hiszen a buszoknak folyamatosan kommunikálniuk kell a központtal a töltöttségről, az útvonalról. A program összhangban van azzal a törekvéssel, hogy Paksot smart city-vé, azaz „Okos várossá” alakítsák.

Dr. Sztruhár Sándor szerint a mostani ciklusban szigorúbb feltételek mellett lehet majd uniós forráshoz jutni, amire fel kell készülniük. Az EU például nem az egyedi, hanem a települések, régiók, országok szövetségével megvalósuló kezdeményezéseket támogatja, de ezzel is számolnak. A Protheusba az első körben 17 települést vonnának be, akiket már megkerestek, hogy együttműködési megállapodást kössenek velük. Ebben nem anyagi szerepvállalásról nyilatkoznak, hanem arról, hogy a program céljaival egyetértenek, ha kell, hellyel, helyismerettel, a megfelelő jogi környezet megteremtésével támogatják a megvalósítását. Más partnerekre, például a Gemenc Volánra is számít a város. A cég az üzemeltetésben szerzett tapasztalatait, szervizhátterét adva kész a partnerségre.

A fenntarthatóság akkor biztosítható, ha nagyon olcsó energiával üzemeltetik a járműveket, és önálló mérlegkört építenek ki. Egy ilyen mérlegkör lehetővé tenné, hogy az olcsó éjszakai, úgynevezett völgyi árammal töltsék fel az akkumulátor-telepeket, de a települések is betáplálhatnák például a napelemeik által előállított villamos energiát. A Protheus által tehát nemcsak komoly széndioxidkibocsátás-csökkenés érhető el, hanem segíthet az ingadozó energiatermelés-fogyasztás gondját megoldani. Ez az energiagazdálkodási momentum az, amitől egyedi és komplex a paksi program, hiszen elektromos tömegközlekedés már külföldön 1-2 helyen működik.

 A paksi mintaprojekthez 10 millió euróra lenne szükség, ami kedvezményes hitel lenne. Viszont a részletes tervezéshez, az elindításhoz szükséges másfél millió euró 90 százalékára vissza nem térítendő támogatás nyerhető el. Aki az első fordulón túljut, jó eséllyel számíthat a pozitív bírálatra, az unió nem dobálja az eurómilliókat egy asztalfióknak szánt tervre. 

Dr. Sztruhár Sándor ugyanakkor azt is aláhúzta, hogy a keresik azokat az uniós társfinanszírozású pályázatokat, amik ezzel összhangba hozhatók, hiszen a 3 milliárdos projekt 17 település közlekedéséből nem térül meg. A város már egy ilyen pályázatot be is nyújtott: 10 elektromos busz beszerzésére pályázik másfél milliárd forintra a KÖZOP forrásból.

https://www.teol.hu/tolna/kozelet-tolna/keszul-a-protheus-terv-pakson-626295/

Tájékoztatjuk látogatóinkat, hogy weboldalunk működéshez szükséges munkamenet cookie-at alkalmaz. Ezen cookie-k kezelése az adatkezelő jogos érdeke (GDPR 6. cikk (1) bekezdés f) pont).
A működéshez szükséges cookie-k segítenek használhatóvá tenni a weboldalunkat azáltal, hogy engedélyeznek olyan alapvető funkciókat, mint az oldalon való navigáció és a weboldal biztonságos területeihez való hozzáférés.
Bővebb tájékoztatásért kérjük olvassa el Cookie tájékoztatónkat!
Működéshez szükséges cookie-k
cookies-accepted
Ebben a cookie-ban tároljuk, hogy milyen típusú cookie-kat fogadott el.
PHPSESSID
Munkamenet adatokat tartalmazó cookie. Oldal bezárása után ez a cookie megsemmisül.
Cookie beállítások